Äitiyspakkauksen sisältö supistuu

Epävakaa maailmantilanne ja yleinen kustannusten nousu näkyvät äitiyspakkauksessa, jossa tuotteiden määrä supistuu.


 

Kela julkaisi vuoden 2023 äitiyspakkauksen. Ensimmäiset uudet pakkaukset jaetaan asiakkaille alkuvuodesta 2023. Pakkauksen tuotteiden valinnassa Kela kiinnitti erityistä huomiota niiden pitkäikäisyyteen. Epävakaa maailmantilanne ja yleinen kustannusten nousu näkyvät kuitenkin tuotteiden määrässä, kertoi Kela tiedotteessaan 13.12.2022.

Äitiyspakkaus on palvellut ja tukenut lapsiperheitä suomalaisessa hyvinvointivaltiossa jo 85 vuotta. Tuleeko pakkaus säilymään myös seuraavat 85 vuotta? Korona-aika nosti yleistä materiaalien kustannustasoa ja hankaloitti saatavuutta. Ukrainan sodan vaikutukset ovat myös lisänneet entisestään markkinoiden epävakaata kehitystä.

Kun kustannukset nousevat, pakkauksen tuotteiden määrä vähenee

Hintojen nousu vaikutti myös uuden äitiyspakkauksen hankintoihin. Yhteen pakkaukseen käytettävällä 170 eurolla ei enää saa yhtä paljon tuotteita kuin aikaisemmin. Vuoden 2023 pakkauksessa on 38 erilaista tuotetta. Tuotteita on 5 edellisvuotta (2022) vähemmän. Vuoteen 2021 verrattuna tuotteiden määrä pienentyi 12 tuotteella ja 17 sitä edelliseen (2020).

– Tästä voi päätellä, että pakkauksen valikoima supistuu. Alkuvuodesta esitimme pakkausta kohti 30 euron arvon korotusta sitä valitettavasti saamatta. Positiivista on, että tuotteiden vastuullisuus, laatu ja pitkäikäisyys ovat parantuneet merkittävästi viime vuosina, äitiyspakkauksen sisällöstä vastaava suunnittelija Veera Petäjä Kelasta kertoo.

Nykypäivän tilanne toistaa hieman menneisyyttä, sillä jälleen perheillä on käytössään rahaa tavanomaista vähemmän. Pakkaus oli 85 vuotta sitten uusi, innovatiivinen ja konkreettinen tapa auttaa pienituloisia äitejä alkuun.

– Pakkaus on tapa tukea perheitä hyvinä mutta myös vaikeina aikoina. Pakkauksen valitsee rahallisen tuen sijaan yhä noin kaksi kolmasosaa, joten se on säilyttänyt suosionsa, kertoo suunnittelija Veera Petäjä Kelasta.

– Me Kelassa toivomme, että äitiyspakkaus jatkaa perheiden tukena seuraavat 85 vuotta, Petäjä jatkaa.

Tärkeimpiä ja monikäyttöisiä tuotteita

Kela on sisällyttänyt uuteen pakkaukseen kaikki merkittävimmät tuotteet, joita vauvaperhe tarvitsee arjessaan. Tuotteet ovat valikoitu huolella ja erityisesti niiden materiaalivalintoihin, laatuun ja vastuullisuuteen on kiinnitetty huomiota.

Kela haluaa korostaa uuden äitiyspakkauksen sisällössä monikäyttöisyyttä ja vastuullisuutta. Puuvillasta valmistetuista tuotteista suurin osa on luomupuuvillaa. Muutamissa tuotteissa on käytetty osittain kierrätysmateriaalia. Kaikkien tuotteiden täytyy täyttää Suomen ja EU:n lainsäädännän turvallisuusvaatimukset.

– Pakkauksesta kuitenkin jäi joitain tuotteita pois siksi, että niistä ei saatu lainkaan tarjouksia, tällaisia olivat mm kondomit, kuolalappu ja pehmolelu, kertoo Veera Petäjä Kelasta.

Pakkauksen bodyista suurin osa on kietaisubodyja. Irrotettavalla jatkopalalla varustettuja bodyja pakkauksessa on kaksi ja kaikissa pakkauksen housuissa on käännettävät resorit vyötäröllä, mikä lisää tuotteiden käyttöikää.

Asiakkaiden toiveet on huomioitu tälläkin kertaa

Äitiyspakkauksen rakastetuimpiin tuotteisiin kuuluu monikäyttöinen vauvan ulkohaalari. Vuoden 2023 pakkauksen haalariin valikoitui yleisöäänestyksessä tummansininen Muumi-kuosi, joka sai 57,3 % äänistä. Ääniä tuli yhteensä 8 593 kpl. Peitteeksi muuntuvan makuupussin kuosista yleisö äänesti harmaan poikuekuvioinnin. Se sai 39,1 prosenttia äänistä. Yhteensä ääniä annettiin 8 592.

Aya Iwayan suunnittelema kuvitus Perhe koristaa myös tulevaa vuodelaatikkoa. Kuvituksessa seikkailevat sulassa sovussa karhu, hevonen, joutsen ja riekko sekä muita kotimaisia eläimiä perheineen. Syksyllä 2022 Kela järjesti kuosikilpailun, jonka voittajatyöt nähdään tulevien vuosien pakkauksissa. Vuodelaatikko on suunniteltu toimimaan vauvan ensisänkynä, pakkaus sisältää myös laatikoon sopivan patjan.

Äitiyspakkauksen mukana tulevassa onnittelukirjeessä on tietoa vanhempainpäivärahoista ja vuonna 2023 myös saamenkielillä. Kelasta voi edelleen tilata viime vuonna julkaistun saamenkielisen Ilo pisaroi! -ensikirjan. Lisäksi verkosta voi ladata pdf-version uudesta Kis, kis, kissanpentu-ensikirjasta kaikilla saamen kielillä.

Lisätietoa äitiyspakkauksesta:

  • Kuvat
  • Äitiyspakkauksen tuotekuvat ja lisätietoa äitiyspakkauksesta www.kela.fi/aitiyspakkaus-2023 (13.12.2022) Kuvat: ©Kela
  • Äitiyspakkausvideo 2023 ja ohjeet, miten haet äitiysavustusta www.kela.fi/aitiyspakkaus.
  • Lapsiperheiden pikaopas www.kela.fi/lapsiperheet-pikaopas.
  • Saamenkieliset perheet voivat tilata ensikirjan osoitteesta saame@kela.fi.
  •  
  •  

Det osäkra världsläget syns i moderskapsförpackningens innehåll 2023

FPA har offentliggjort moderskapsförpackningen för 2023. De första nya förpackningarna delas ut till kunderna i början av 2023. Vid valet av produkter till förpackningen har FPA fäst särskild uppmärksamhet vid produkternas hållbarhet. Det osäkra världsläget och den allmänna kostnadsökningen syns emellertid i antalet produkter.

Moderskapsförpackningen har varit ett stöd för barnfamiljer i den finländska välfärdsstaten redan i 85 år. Kommer förpackningen att finnas kvar om 85 år? Tiden med corona-viruset höjde den allmänna kostnadsnivån och försvårade tillgången på material. Kriget i Ukraina har ytterligare bidragit till den instabila utvecklingen på marknaden.

Med ökade kostnader minskar antalet produkter i förpackningen

Prishöjningarna har påverkat också upphandlingen av den nya moderskapsförpackningen. Med de 170 euro som används för en förpackning får man inte längre lika många produkter som tidigare. I moderskapsförpackningen 2023 finns det 38 olika produkter. Det finns alltså 5 produkter färre än i fjol (2022). Antalet produkter har minskat med 12 stycken jämfört med år 2021 och 17 stycken jämfört med år 2020.

– Av detta kan man sluta sig till att urvalet i förpackningen minskar. I början av året föreslog vi att värdet på förpackningen skulle höjas med 30 euro per förpackning, men vårt förslag fick tyvärr inte gehör. Positivt är dock att ansvarsfullheten, kvaliteten och hållbarheten när det gäller produkterna har förbättrats avsevärt under de senaste åren, konstaterar Veera Petäjä som är ansvarig planerare i fråga om innehållet i moderskapsförpackningen på FPA.

Dagens situation är i någon mån en upprepning av det förflutna, eftersom familjerna åter har mindre pengar än vanligt till sitt förfogande. För 85 år sedan var förpackningen ett nytt, innovativt och konkret sätt att hjälpa lågavlönade mödrar att komma igång.

- Förpackningen är ett sätt att stödja familjer när det går bra men också i svåra tider. Det är fortfarande cirka två tredjedelar som väljer förpackningen i stället för moderskapsunderstödet i form av en penningsumma, så förpackningens popularitet har inte minskat, konstaterar Petäjä.

– Vi på FPA hoppas att moderskapsförpackningen fortsätter vara ett stöd för familjerna i 85 år till, fortsätter hon.

De viktigaste och mest användbara produkterna

I den nya förpackningen har FPA tagit med de viktigaste produkterna som nyblivna familjer behöver i sin vardag. Produkterna har valts ut med omsorg. Särskild vikt har fästs vid materialvalen, kvaliteten och ansvarsfullheten.

FPA vill betona användbarheten och ansvarsfullheten när det gäller innehållet i den nya moderskapsförpackningen. Av de produkter som tillverkats av bomull är största delen tillverkade av ekologisk bomull. I några produkter har man delvis använt återvunnet material. Alla produkter måste uppfylla de säkerhetskrav som den finländska lagstiftningen och EU-lagstiftningen ställer.

– Vissa produkter har dock fallit bort på grund av att det inte kom in några anbud gällande dem, bland annat kondomer, dregellapp och gosedjur, säger Petäjä.

De flesta bodies i förpackningen är omlottbodies. Det finns två bodies med löstagbar förlängningsbit och alla byxor har vändbar resår i midjan, vilket förlänger produkternas livslängd.

Kundernas önskemål har beaktats även den här gången

En av de mest omtyckta produkterna i moderskapsförpackningen är den användbara uteoverallen. Mönstervalet för overallen år 2023 föll i publikomröstningen på det mörkblå Muminmönstret som fick 57,3 procent av rösterna. Totalt gavs 8 593 röster. Som mönster för åkpåsen som kan göras om till ett täcke röstade publiken fram det gråa motivet som föreställer djurfamiljer. Det fick 39,1 procent av rösterna. Sammanlagt gavs 8592 röster.

Aya Iwayas illustration Perhe (Familjen) pryder även den nya bäddlådan. I illustrationen figurerar björnar, hästar, svanar och ripor samt andra inhemska djur och deras familjer i bästa samförstånd. Hösten 2022 ordnades en tävling där man efterlyste mönster för lådan. De vinnande bidragen (sidan finns bara på finska) kommer att ses på förpackningarna under de närmaste åren. Bäddlådan har planerats så att den kan användas som första säng för bebisen – i förpackningen ingår också en madrass som passar till lådan.

Följebrevet i moderskapsförpackningen innehåller information om föräldradagpenningarna, år 2023 även på samiska. Det går fortfarande att beställa fjolårets utgåva av barnets första bilderbok Ilo pisaroi!/Glädjedroppar! på samiska från FPA. Dessutom går det att hämta en pdf-version av den nya första bilderboken Kiss, kiss, kissemirr på alla samiska språkvarieteter på webben.

Närmare information om moderskapsförpackningen:

The 2023 edition of the maternity package reflects global uncertainties

Kela has released the 2023 edition of the maternity package. The first new packages will go out to clients early in 2023. When putting together the package, Kela paid particular attention to the longevity of the products. Global uncertainties and rising costs are reflected in the number of included products.

Introduced 85 years ago, the maternity package continues to support and serve the needs of families with children. Will it still be around 85 years from now? COVID-19 increased costs and reduced the availability of materials, and the war in Ukraine has created additional imbalance in the market.

With rising costs, a smaller selection of products

The rise in costs also impacted the procurement process for the new maternity package. The per-package budget of 170 euros no longer buys as much as it used to. The 2023 edition contains 38 products, five less than the previous year’s edition. Compared to the 2021 and 2020 editions, the number of products has decreased by 12 and 17 respectively.

“As we can see, the package will offer a narrower selection of items”, says Veera Petäjä of Kela, who coordinates the selection process. She adds that early in 2022, Kela proposed raising the budget by an additional 30 euros, but failed to gain support. “On a positive note, there has been significant improvement recently in the areas of social responsibility, quality and product longevity”, Petäjä says.

With tighter family budgets, the situation families face today is a bit like what many families experienced in the past. Eighty-five years ago, the package was a novel, innovative and tangible way to give a headstart to low-income mothers.

Veera Petäjä says that the maternity package is a way to offer support to families in good times and bad. Two-thirds of parents continue to opt for the package over the cash benefit, a sign of its enduring popularity.

“At Kela, we hope that the maternity package will continue to be a source of support to families also for the next 85 years”, Petäjä says.

Essential and versatile products

Kela has included in the new maternity package all of the essential items that the parents of an infant need in their daily lives. The products have been selected with care, paying particular attention to materials, quality and social responsibility.

The emphasis is on versatility of use and social responsibility. Of the products produced from cotton, most are made of organic cotton. Some products are partly made from recycled material. Each product must meet the safety requirements imposed by Finnish and EU law.

Veera Petäjä of Kela says that certain products had to be left out because of lack of offers. This includes condoms, the drooling bib and the cuddly toy.

Most of the bodysuits are wraps. Two bodysuits feature a detachable extension part, and all trousers have foldable stretch fabric at the waist, which can extend their usefulness.

Continuing to listen to customers

One of the products of the maternity package that customers love the most is the versatile snowsuit. Its 2023 version features a Moomin pattern selected after it garnered 57.3% of the vote in a poll of 8,953 respondents. For the sleeping bag that converts into a blanket, the respondents selected a grey pattern featuring groups of animals. It got 39.1 percent of the 8,592 votes given.

The box that can be used as crib features a design titled Family by Aya Iwaya, showing a bear, horse, swan, grouse and other animals native to Finland. Kela organised a design contest in autumn 2022. Winning designs will be featured in following years’ editions of the maternity package. The box has been designed to work as the baby’s first bed, and includes a mattress that fits into the box.

The congratulatory letter included in the maternity package has information about parental benefits and is now also available in the Sami languages. Published last year, the book “Ilo pisaroi” written in Sami can be ordered from Kela. A PDF version of a new book titled “Kis, kis kissanpentu”, available in all three Sami languages, can be downloaded online.

Additional information about the maternity package:

Sami speakers can order a copy of the book from saame@k


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rexona luotetuin deodoranttimerkki 2024 -tutkimus

Olet mitä syöt käynnistyy MTV3-kanavalla