Digivastaanotto säästää julkisessa perusterveyshuollossa jopa 23 %
Uuden tutkimuksen perusteella digivastaanotoilla voidaan tarjota tehokkaasti apua yleisimpiin vaivoihin. Samalla digivastaanotot voivat säästää julkisen terveydenhuollon kustannuksia merkittävästi verrattuna perinteisiltä puhelin- tai kiirevastaanotoilta alkaneisiin käynteihin.
Perusterveydenhuollon digivastaanottoja on
otettu yhä enemmän myös hyvinvointialueiden käyttöön. Lahden, Kärkölän, Iitin
ja Hartolan sosiaali- ja terveyskeskuspalveluista vastaavassa Harjun
terveydessä digitaalisia vastaanottoja on käytetty vuodesta 2021.
Tuoreesta tutkimuksesta selviää, että digivastaanotolla voidaan hoitaa
yleisimmät vaivat tehokkaasti ja laadukkaasti sekä säästää kustannuksissa noin
23 prosenttia verrattuna perinteiseltä kiirevastaanotolta tai puhelimesta
alkaneeseen hoitojaksoon. Vielä vertaisarvioimaton tutkimus toteutettiin Harjun
terveyden ja Mehiläisen yhteistyönä.
– Keskityimme tutkimuksessa hengitystie- ja virtsatieinfektioihin,
silmäoireisiin, akuutteihin oksennus- ja ripulitauteihin sekä iho-oireisiin.
Nämä monille valitettavan tutut taudit muodostavat yli puolet digivastaanoton
yhteydenotoista ja neljäsosan perusterveydenhuollon yhteydenotoista.
Tutkimuksessa selvisi, että akuuttitaudit saadaan hyvin hoidetuksi myös etänä,
tutkijalääkäri Alexandra Dahlberg Harjun terveydestä kertoo.
Digivastaanotolta alkaneet hoitojaksot eivät lisää potilaiden yhteydenottoja
perinteisiin vastaanottoihin verrattuna, eli vaivat hoituvat kerralla kuntoon:
– Potilaat hyötyvät nopeasta hoitoon pääsystä, ja digivastaanotoista on etua
myös hyvinvointialueille, sillä kokonaisuutena ne käyttävät terveydenhuollon
rajallisia resursseja vähemmän kuin perinteiset vastaanotot. Tämä puolestaan
mahdollistaa aiempaa paremman hoidon saatavuuden ja saavutettavuuden kaikille
potilaille, tutkimusta johtanut Mehiläisen perusterveydenhuollon johtaja,
erikoislääkäri Petja Orre toteaa.
Tutkimuksessa selvitettiin myös potilaiden ohjaamista laboratorio- ja
kuvantamispalveluihin ja selvisi, että digivastaanotoilta ohjataan
diagnostiikkapalveluihin vähemmän kuin perinteiseltä lääkärinvastaanotolta:
– Vastoin aiempia oletuksia, digivastaanotolla määrätään laboratorio- ja
kuvantamistutkimuksia harvemmin kuin puhelimitse tai perinteisellä
vastaanotolla samojen vaivojen selvittämiseksi. Potilaiden vaivat myös hoituvat
jopa vähemmillä kontakteilla kuin perinteisissä kanavissa alkaneissa
yhteydenotoissa. Voisi siis ajatella, että jos potilas on jo valmiiksi
terveyskeskuksessa, niin jatkotutkimuksiin saatetaan ohjata herkemmin, Orre
pohtii.
Tietoa tutkimuksesta
Tutkimusdata kerättiin Päijät-Hämeen hyvinvointialueen ja Mehiläisen omistaman
Harjun terveys yhteisyrityksen aineistosta 17 kuukauden ajanjaksolta,
1.5.2023–30.9.2024. Tutkimuksessa keskityttiin viiteen yleisimpään akuuttiin
oire- ja sairausryhmään, jotka muodostavat yli puolet digiklinikan
palvelukysynnästä ja neljäsosan terveyskeskuksen kaikesta palvelukysynnästä.
Yhteensä tutkimusdata kattoi yli 600 000 potilaskontaktia, joista muodostettiin
liki 40 000 kaltaistettua hoitoepisodia. Tutkimuksessa vertailtiin kahden
viikon hoitoepisodin aikana muodostunutta ammattilaisten resurssien käyttöä ja
laboratorio- ja kuvantamispalveluiden käyttöä sekä niiden aiheuttamia
kustannuksia.
Tutkimus tehtiin osana LL, KTM Alexandra Dahlbergin pro gradu -työtä Hanken
School of Economicsiin ja artikkeli on lähetetty vertaisarvioitavaksi.
Artikkeli on julkaistu preprint-versiona MedRvix palvelussa https://doi.org/10.1101/2025.04.04.25324363
Lähde: Mehiläinen 24.4.2025
Kommentit
Lähetä kommentti