Kuukautislevyjen kysyntä kasvaa vauhdilla Euroopassa
![]() |
Bodyotics on myynyt viimeisen 12 kuukauden aikana kymmeniätuhansia kuukautislevyä Euroopassa, pääosin Saksan Amazonin kautta. Nyt kotimainen brändi aikoo tuoda kuukautislevyt verkkomarkkinapaikkojen lisäksi laajemmin myös vähittäiskauppojen valikoimaan. |
Bodyotics on myynyt viimeisen 12 kuukauden aikana kymmeniätuhansia kuukautislevyä Euroopassa, pääosin Saksan Amazonin kautta. Nyt kotimainen brändi aikoo tuoda kuukautislevyt verkkomarkkinapaikkojen lisäksi laajemmin myös vähittäiskauppojen valikoimaan, jotta yhä useampi nainen voisi löytää hyvin istuvan, myrkyttömän ja ympäristöystävällisen kuukautissuojan.
Vaikka perinteiset siteet ja tamponit vielä hallitsevat kuukautissuojamarkkinaa, on yhä useampi nainen on alkanut etsiä vaihtoehtoisia suojia kuukautisiin. Kuluttajakäyttäytymisessä tapahtuneen muutoksen taustalla vaikuttaa esimerkiksi tamponeista tutkimuksessa löytyneet metallit, joista esimerkiksi CBC, Time ja Vogue uutisoivat heinäkuussa 2024. Lisäksi huoli kertakäyttöisten kuukautissuojien ympäristövaikutuksesta on kasvanut. Euroopassa käytetään vuosittain yli 49 miljardia kertakäyttöistä kuukautistuotetta, mikä tarkoittaa noin 590 000 tonnia jätettä vuodessa.
Tunnetuimmaksi vaihtoehdoksi kertakäyttöisille kuukautissuojille ovat nousseet kuukupit. Google Analyticsin data kertoo, että vuoden 2019 jälkeen kiinnostus kuukuppeja kohtaan Euroopassa on kuitenkin ollut laskussa. Sen sijaan valtaosalle eurooppalaisista naisista vielä tuntematon kuukautislevy on kasvattanut suosiotaan vauhdilla. Esimerkiksi Bodyoticsin lääketieteellisestä silikonista valmistettujen kuukautislevyjen myynti kasvoi yli 200 prosenttia vuodesta 2023 vuoteen 2024.
Eroon ikävästä imusta ja sopivan koon arvuuttelusta
Kuukautislevy on kuukupin tapaan uudelleenkäytettävä, mutta se asettuu kehoon ilman kupista tuttua imua. Kuukuppi jää emättimen kanavaan ja sen alipaineesta johtuva imun tunne voi osalla naisista tuntua inhottavalta. Kuukautislevy sen sijaan lepää ylempänä kohdunkaulalla ja sen paikallaan pysyminen ei perustu alipaineelle vaan sen muodolle suhteessa anatomiaan. Muodoltaan hieman laakeaa kuukuppia muistuttava kuukautislevy on vetoisuudeltaan suurempi ja vastaa jopa viiden tamponin imukykyä. Kuukautislevyä on myös mahdollista käyttää seksin aikana, toisin kuin kuukuppia.
Uudelleenkäytettävien kuukautissuojien oikea koko riippuu käyttäjän kohdunkaulan anatomiasta ja vuodon runsaudesta. Kohdunkaulan korkeutta, leveyttä ja kaltevuutta sekä vuodon runsautta voi kuitenkin olla itse haastava arvioida. Tällöin kynnys uudelleenkäytettävän suojan kokeiluun nousee helposti, vaikka kiinnostusta myrkytöntä ja ympäristöystävällistä vaihtoehtoa kohtaan olisi.
“Me Bodyoticsilla haluamme madaltaa naisten kynnystä kokeilla kuukautislevyä”, kertoo Bodyoticsin valikoimapäällikkö Katja Tiittanen. “Myymme kuukautislevyt kahden kappaleen pakkauksissa, jolloin käyttäjä voi löytää rauhassa itselleen sopivan koon tai vaihdella ison ja pienen koon välillä tarvittaessa. Tällä tavalla ratkomme yhden yleisimmistä ongelmista, joka estää naisia kokeilemasta uudelleenkäytettävää kuukautissuojaa: kokoon liittyvän epävarmuuden. Kun oikeankokoinen levy on löytynyt, kestää se käytössä jopa kymmenen vuotta.”
Kuukautislevyt Eurooppaan datan avulla
Ennen kuukautislevyjä Bodyoticsin lippulaivatuotteena oli lantionpohjan lihasten vahvistamiseen tarkoitetut Kegel-kuulat. Vahva datapohjaisuus ja jatkuva markkina-analyysi auttoivat Bodyoticsia havaitsemaan nousevan kuukautislevytrendin Pohjois-Amerikan markkinoilla ja tuomaan idean ensimmäisten joukossa Eurooppaan vuonna 2023. Suomeen kuukautislevyt Bodyotics toi vuonna 2024.
“Nykyään Pohjois-Amerikassa kuukautislevyjä löytyy jo useimmista vähittäiskaupoista. Haluamme parantaa kuukautislevyjen saatavuutta myös Euroopassa, jotta yhä useampi nainen pääsisi tutustumaan tuotteeseen ostokanavasta riippumatta. Verkkomarkkinapaikoista Saksan Amazonissa olemme tällä hetkellä parhaiten myyvä tuote kuukuppi- ja kuukautislevykategoriassa. Uskomme pystyvämme samaan myös eurooppalaisessa vähittäiskaupassa”, sanoo Bodyoticsin apulaisvalikoimapäällikkö Milja Merta.
Kasvussa Bodyoticsilla on tukenaan suomalainen vientialusta eBrands, joka auttaa Bodyoticsia havaitsemaan potentiaalisimmat kasvumarkkinat ja laajentumaan kannattavasti läpi eri myyntikanavien. eBrandsin teknologia ja monipuolinen brändiportfolio kauneuden ja hyvinvoinnin alalta ovat olleet hyödyksi Bodyoticsille.
“eBrandsin tarjoama tekoälyavusteinen Apollo-markkinakasvutyökalu ja vinkit muilta eBrandsin brändiportfolion menestyjiltä, kuten Luonkosilta ja ANSWR:ilta, ovat olleet arvokas apu kasvumatkallamme. Uskon, että suuri syy onnistumiseemme on liiketoimintamme datalähtöisyys, jonka eBrands meille vientialustallaan mahdollistaa”, Katja Tiittanen kertoo.
Vuonna 2025 Bodyotics pyrkii kasvattamaan liiketoimintaansa 26 prosenttia ja keskittyy erityisesti Pohjoismaiden, Saksan, Italian, Ranskan, UK:n ja Espanjan markkinoihin. Tällä hetkellä brändin eurooppalaisiin vähittäiskauppakumppaneihin kuuluvat muun muassa saksalainen OTTO, itävaltalainen Ecco Verde ja suomalaiset Ruohonjuuri ja Dufry.
Lähde: Bodyotics 30.4.2025
Kommentit
Lähetä kommentti