Miehet ostavat juhlavaatteensa nyt marketista

Prismasta on tullut miesten pukeutumisen suosituin kauppa tutkimusten valossa. Prisman asiakasomistajille teettämästä tutkimuksesta selviää myös, että tälle juhlakaudelle miesten suosituin juhlatyyli on smart casual. Kuva: Sami Heiskanen


 

Aiemmin moni on saattanut vierastaa ajatusta ostaa puku marketista, mutta Prisman tuoreiden myyntilukujen valossa tähän on tulossa muutos: miesten juhlapukeutumisen myynti marketissa on kasvanut jopa 5-kertaisesti viime vuoteen verrattuna ja Prismasta on tullut miesten pukeutumisen suosituin kauppa tutkimusten valossa. Prisman asiakasomistajille teettämästä tutkimuksesta selviää myös, että tälle juhlakaudelle miesten suosituin juhlatyyli on smart casual.

 

Prisman pukeutumisen myyntipäällikkö Jonna Halme-Räsänen kertoo, että juhlapukeutumisen tuotteiden hankkiminen marketista on muodostunut arkipäiväiseksi ja jopa trendikkääksi valinnaksi. 

“Kaikkien juhlapukeutumisen tuotteiden, esimerkiksi puvuntakkien, liivien, housujen ja pukupaitojen myynti on noussut yli 50 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ja se on myös kolminkertaistunut verrattuna koronaa edeltävään aikaan. Miesten juhlapukeutumisessa pitkään trendinä ollut “smart casual” juhlapukeutuminen näkyy myös Prismassa edelleen kasvavana ilmiönä”, Halme-Räsänen kertoo. 

Smart casual juhlapukeutumisessa yhdistellään hieman arkisempia, mutta silti siistejä vaatteita keskenään. Irtotakin ja kauluspaidan kanssa puetaan siistit housut, esimerkiksi tummat farkut tai chinot. Pukeutumisen muunneltavuus eri tilaisuuksien mukaan arjesta juhlaan korostuu. Töiden jälkeen muokataan päivän asua lisäämällä irtotakki ja esimerkiksi solmuke. 

Prisman teettämään tutkimukseen vastasi yli 4500 suomalaista, joista 23 prosenttia oli miehiä. Vastausten perusteella vaikka juhlapukeutumista haetaan yhä useammin marketin hyllyltä, yhdestä asiasta ei tingitä: Vain kaksi prosenttia kertoo ostavansa pukunsa verkkokaupasta. Eli myymälässä  halutaan yhä sovittaa vaatteita ja varmistaa istuvuus ennen ostopäätöstä.  

 

Tumma puku luottovaatteena 

Ei tule yllätyksenä, että klassinen tumma puku nousee myös miesten luottovaatteeksi juhlista puhuttaessa. Tumma puku on perinteinen valinta erilaisiin tilaisuuksiin ja kuluttajat arvostavat puvun monikäyttöisyyttä ja helpoutta säilyttää tyylikkyys eri tilanteissa. Myös puvun pitkäikäisyys on tärkeä valintakriteeri, ja kuluttajat mieltävät nykyään marketista ostettavat vaatteet laadukkaiksi ja kestäviksi. 

“Juhlapukeutumisen väreistä ykkösenä on edelleen suomalaisille tyypillisenä musta. Valkoinen ja sininen väri tulevat heti perässä, mutta niiden suosio miesten juhlapukeutumisessa on laskenut viime vuoteen verrattuna”, Halme-Räsänen kertoo. 

Lisäksi Prisman tekemän kyselytutkimuksen mukaan miehet arvostavat tyylikkäitä kenkiä (32 %), solmioita ja rusetteja (24 %) sekä hyvin istuvia farkkuja (35 %) ja istuvaa t-paitaa (19 %). Erityisesti solmukkeet ovat myös nousseet suosituksi ja niitä onkin myyty marras-joulukuussa yli 60 prosenttia viime vuoteen verrattuna. 

 

Kauluspaita päivitetään kerran vuodessa 

Kyselytutkimuksen mukaan 70 prosenttia suomalaismiehistä ostaa uuden kauluspaidan kerran vuodessa, mikä osoittaa miesten kasvavaa kiinnostusta juhlavampien vaatteiden hankkimiseen. Halme-Räsänen näkee, että Prisman vetovoimatekijöinä miesten pukeutumisessa on myymälän saavutettavuus, ostamisen helppous, valikoima ja edullisuus. 

“Prisman miesten juhlamuodin osalta myyntidatasta nähdään selvästi se, että miehet päivittävät nyt erityisesti pukupaitansa ja sekä solmionsa tai solmukkeensa. Pukupaitoja on tänä syksynä myyty yli 20 kertainen määrä verrattuna viime syksyyn”, Halme-Räsänen kommentoi. 

Suomalaismiehet ovat selvästi omaksuneet uuden asenteen pukeutumiseen. 

*KT-profiilitutkimus miesten pukeutumisesta 2022, miesvastaajia 629. Kantar. 

*Puhetta pukeutumisesta  -tutkimus toteutettiin lokakuussa 2023, ja siihen vastasi 4501 henkilöä ikäjakaumalla alle 24– yli 75-vuotiaat. Heistä 73 prosenttia oli naisia ja 26 prosenttia miehiä. Tutkimus toteutettiin valtakunnallisesti. Feelback. 

 

Lähde: SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta 4.1.2024


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Rexona luotetuin deodoranttimerkki 2024 -tutkimus

Olet mitä syöt käynnistyy MTV3-kanavalla